1652 امتیاز
5/5

روز کودک ژاپنی – روز دختر

امروز مورخ: ۰۶ /۰۲ /۱۴۰۳

روز کودک ژاپنی – روز دختر

همانطور که در مقالات قبلی گفتیم، ژاپنی ها یک روز کودک دارند که در روز پنجم از ماه پنجم آن را جشن میگیرند و هرچند موسوم به روز پسر است، اما دختران هم به نوعی در این مناسبت دخیل هستند. بجز این، یک روز دیگر نیز در تقویمشان به مناسبت دختران تعطیل است. گفته میشود احتمالا اولین بار این مراسم در سال 1625 برای دختر یکی از شاهدختها برگزار شده است.

روز دختر ژاپنی:

این روز که hinamatsuri نام دارد و حتی یک انیمه نیز به همین نام ساخته شده است، در سومین روز از سومین ماه سال یعنی روز سوم ماه مارس برگزار میشود و این روز هم تعطیل رسمی است. به روز دختر در ژاپن، روز عروسک هم گفته میشود.

نحوه برگزاری:

این جشن که برای دختران زیر 10 سال برگزار میشود به این گونه است که روی یک میز، پارچه قرمز بزرگی می اندازند و روی آن مجموعه عروسکهایی به نام هیناکازاری میگذارند. این عروسکها را معمولا والدین پیش از 1سالگی کودک تهیه میکنند. اصل این عروسکها که معمولا اکثر دختران ژاپنی آها را دارند، جفت ملکه و امپراطور است و سایر عروسکها هم اگر باشند، خدمتکاران و میهمانان هستند اما نکته این است که عروسکها باید جفت مذکر و مونث باشند. بغیر از آن دختران دور هم جمع میشوند و غذاهای مربوط به این مناسبت را میخورند. آنها کاغذهایی موسوم به عروسک شناور را تهیه میکنند. گفته میشود این عروسکها نشان شر و ناپاکی هستند که باید از شر آنها خلاص شد تا ناپاکی ها از بین بروند. پس در انتهای مراسم، عروسکهای کاغذی را روی قایقی میگذارند تا قایق در رودخانه به دریا برسد. در زمانهای قدیمتر خود عروسکها را درآب می انداختند اما بدلیل مشکلاتی که برای ماهیگیران ایجاد میکرد از آن پس قایق را بعد از مراسم میگرفتند و عروسکهای روی آن را در معابد میسوزاندند.

فلسفه این روز:

اطلاعات دقیقی از فلسفه این جشن در دسترس نیست چون بیشتر یک سنت است که از زمان یکی از امپراطورهای ژاپن تا کنون ادامه پیدا کرده است. این جشن چون همزمان با شکوفایی شکوفه های هلو است، به جشن هلو هم شهرت دارد. درباره جمع کردن یا نکردن این عروسکها نیز خرافاتی وجود داشته است که اگر عروسکها را پس از اتمام جشن تا سال آینده از معرض دید بردارند، ممکن است ازدواج آن دختر به تعویق بیفتد. بنابراین عده ای که به این خرافه اعتقاد داشتند، عروسکها را حتی برای مدت بیشتری پس از مراسم، بیرون میگذاشتند.(در باره این خرافه، شایعه دیگری نیز بوده است که بیش از حد در معرض دید بودن عروسکها نیز ممکن است دردسر ایجاد کند)

آخرین خبرها:

عنوان خبر: روز کودک ژاپنی - روز دختر
این گزارش خبری توسط تیم حقوقی حقوقی و خبرگزاری موسسه ثبتا آرشیو و تحت سریال منحصربفرد ثبت شد .

فهرست مطالب:

تبلیغات منتخب :

فهرست مطالب: